SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.38 número3ANÁLISIS TRANSVERSAL DE LOS CINCO FACTORES DE PERSONALIDAD POR SEXO Y EDAD EN NIÑOS ESPAÑOLES índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Psicología

versión impresa ISSN 0120-0534

Resumen

LIVACIC-ROJAS, PABLO; VALLEJO, GUILLERMO  y  FERNANDEZ, PAULA. PROCEDIMIENTOS ESTADÍSTICOS ALTERNATIVOS PARA EVALUAR LA ROBUSTEZ MEDIANTE DISEÑOS DE MEDIDAS REPETIDASALTERNATIVE STATISTICAL PROCEDURES TO ASSESS THE ROBUSTNESS USING REPEATED MEASURES DESIGNS. rev.latinoam.psicol. [online]. 2006, vol.38, n.3, pp.579-598. ISSN 0120-0534.

The purpose of this investigation was assessing the robustness of a series of new procedures under the traditional ANOVA approach to analyze some data corresponding to repeated measures by means of Monte Carlo simulation. In order to study the efficacy of these procedures for the control of Type I rate of errors, four variables were handled: sample size; structure of dispersion matrixes; relationship between the group sizes and the dispersion matrices, and population distribution pattern. Results suggest that the Improved General Approach, Proc Mixed program with the Kenward-Roger solution, Brown-Forsythe and Welch James procedures offer a very good behavior to control the Type I rate of errors both for the main effect of the measurement opportunities as well as the effect of interaction, under all the assessed conditions.

Palabras clave : Robustness; ANOVA; Type I rate of error; alternative procedures; SAS Proc; Mixed; Monte Carlo simulation..

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons