SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.44 número2El conocimiento estratégico durante el estudio de textos en la enseñanza secundariaDinero, edad y felicidad: Asociación del bienestar subjetivo y variables sociodemográficas índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Latinoamericana de Psicología

versión impresa ISSN 0120-0534

Resumen

GARCIA-ROS, Rafael; PEREZ-GONZALEZ, Francisco; PEREZ-BLASCO, Josefa  y  NATIVIDAD, Luis A. Academic stress in first-year college students. rev.latinoam.psicol. [online]. 2012, vol.44, n.2, pp.143-154. ISSN 0120-0534.

The study analyzes the main sources of academic stress for first-year university students, and presents a validation of an evaluation instrument for this psychological construct. The results show that perceived stress is a generalized phenomenon in the first year of university studies, and that the highest levels are obtained in the areas of oral presentations, academic overload, lack of time, and taking exams. The questionnaire evaluates four complimentary dimensions (academic obligations, academic record and future prospects, interpersonal difficulties, and expressing one's own ideas), with a significant relationship of reduced magnitude with academic performance, the female students presenting higher values on all of them. The results are discussed in terms of their effects on designing systems for tutorial action and offering psychological attention and counseling services to the students.

Palabras clave : ambiente académico; estrés; estudiantes universitarios; evaluación psicológica; diferencias individuales; asesoramiento.

        · resumen en Español | Inglés     · texto en Español     · Español ( pdf )