SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 issue2About Joining Explanation Factor Levels in the Binary Logit ModelA Linear Mixed Model Adapted to a Markov Chain with Ordinal State Space. Application to Data about Grade Point Average (GPA) author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Revista Colombiana de Estadística

Print version ISSN 0120-1751

Abstract

ZHANG, HANWEN. Comparación entre dos métodos de reducción de dimensionalidad en series de tiempo. Rev.Colomb.Estad. [online]. 2009, vol.32, n.2, pp.189-212. ISSN 0120-1751.

En este trabajo se analizan dos métodos de reducción de dimensionalidad en series de tiempo multivariadas estacionarias: el método de Peña y Box, basado en el dominio del tiempo, y el método de Brillinger, basado en el dominio de las frecuencias. Se encontraron dos fallas en el método de Peña y Box, y se propusieron correcciones a estas. También se compararon los dos métodos con respecto a la capacidad para identificar el número de factores latentes mediante simulaciones y se realizó una aplicación empírica.

Keywords : series de tiempo multivariadas; reducción de dimensionalidad; dominio del tiempo; dominio de las frecuencias.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License