SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.44 issue2The Colombian Left: A Paradoxical Past; A Promising Future?American Views of the Progressive Catholic Church in Brazil, 1964-1972: From Suspicion to Collaboration author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura

Print version ISSN 0120-2456

Abstract

TOVAR BERNAL, LEONARDO. Enseñanza religiosa y poder clerical. Estados Unidos de Colombia, 1863-1886. Anu. colomb. hist. soc. cult. [online]. 2017, vol.44, n.2, pp.303-332. ISSN 0120-2456.  https://doi.org/10.15446/achsc.v44n2.64024.

La Constitución Política de los Estados Unidos de Colombia de 1863 y el Decreto Orgánico de la Instrucción Pública Primaria de 1870 incluían ciertos artículos que parecían aminorar el dominio de la Iglesia católica en la educación. El presente documento muestra, por medio del análisis de algunos textos de enseñanza representativos de la época, cómo la educación religiosa en la escuela, pese al surgimiento de tales reglamentaciones, gozó de gran difusión y se mantuvo sin problemas considerables, casi que incólume, con respecto a ese poder que intentaba ponerle límites. Esto parecían manifestarlo las páginas de aquellos manuales escolares que exhibieron el divorcio entre las leyes y las lecciones enseñadas

Keywords : (Autor) Constitución Política; manuales escolares; (Thesaurus) catolicismo; enseñanza; Iglesia; liberalismo.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License