SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número2DISPONIBILIDAD LÉXICA EN ESTUDIANTES DE PRIMER SEMESTRE DE PREGRADO DE UNA INSTITUCIÓN UNIVERSITARIA DE VILLAVICENCIO, COLOMBIAEL POSICIONAMIENTO ESTRATÉGICO DEL AUTOR EN ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN: UNA PROPUESTA PARA SU ESTUDIO índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Forma y Función

versión impresa ISSN 0120-338X

Resumen

MARCHESE, Mariana C. FIRST AND SECOND PHASES OF THE METHOD OF LINGUISTIC CONVERGENT APPROACHES: A CONTRIBUTION TO THE STUDY OF SOCIAL PROBLEMS FROM A CDA PERSPECTIVE. Forma funcion, Santaf, de Bogot, D.C. [online]. 2016, vol.29, n.2, pp.85-109. ISSN 0120-338X.  https://doi.org/10.15446/fyf.v29n2.60190.

Within an interpretive paradigm, the Method of Linguistic Convergent Approaches is presented and its first and second phases are explained by using a qualitative and an inductive methodology of cda. This method that focuses on the study of social problems through discourse delves into the analysis of texts (written and oral of diverse genre) as socio-discursive units. First, examples are provided of how relevant discourse categories for the study of social problems are elicited, especially in relation to housing problems in the city of Buenos Aires. It is also discussed about how the Theory of Information Focusing, specifically the study of focal categories is incorporated into the method. Finally, it is underscored that the method, as it helps to examine the beliefs system of social subjects, also enables the transition to social reflection.

Palabras clave : Interpretative paradigm; qualitative and inductive methodology; critical discourse analysis; method of linguistic convergent approaches.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons