SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.50 número2  suppl.1Desarrollo de habilidades en pensamiento crítico a partir de la propuesta de lectura minuciosa y escritura sustantiva en las clases de ciencias sociales índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Lenguaje

versión impresa ISSN 0120-3479versión On-line ISSN 2539-3804

Resumen

REDONDO INSIGNARES, Wendy Paola  y  CORREA ABAD, Carla Clarissa. A look at the discourse and the generic structure of a Natural Sciences textbook. Leng. [online]. 2022, vol.50, n.2, suppl.1, pp.485-510.  Epub 03-Oct-2022. ISSN 0120-3479.  https://doi.org/10.25100/lenguaje.v50i2s.11890.

This article describes how the topics of the textbook Biárea 3 of Natural Sciences, third grade, are addressed from a genre-based approach. By means of a qualitative method and a case-study design, the generic structure and discourse of the texts contained in the textbook were analyzed in the light of the pedagogy of textual genres, to establish their distinctive features. The most frequent groups of genres are: reports, stories and explanations. Additionally, complex terms, nominalizations, process synthesis and use of images were identified in the discourse of the textbook. These features often hinder comprehension for inexperienced readers, thereby demanding a continuous scaffolding from the teacher.

Palabras clave : natural sciences; reading; textbook; stories; reports; explanations; linguistic research.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )