SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.51 número2Escoge una película: Cómo los materiales audiovisuales mejoran el aprendizaje del vocabulario fuera del aula de inglés como lengua extranjera (ILE)Integrando un camino intercultural en el Programa Nacional Bilingüe: El reto índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Lenguaje

versión impresa ISSN 0120-3479versión On-line ISSN 2539-3804

Resumen

HERNANDEZ RODRIGUEZ., Ernesto. Written suppositional argumentative intentionality to try to explain a literary text at an upper secondary level. Leng. [online]. 2023, vol.51, n.2, pp.386-415.  Epub 31-Jul-2023. ISSN 0120-3479.  https://doi.org/10.25100/lenguaje.v51i2.12036.

This research analyzes the written argumentative intentionality of 34 high school students when trying to assume a position and support it through assumptions about the death of the protagonist in the novel Las batallas en el desierto by José Emilio Pacheco. The study contemplates the intentionality, when trying to become aware of the written performance to improve it, the dialogical and contextualized argumentation about inconclusive contents and opposing positions. The research methodology provides study categories on argumentative intentionality, textuality, content, textual representations of students and the opposition of positions. The results show the argumentative performances based on assumptions and attempts to strengthen one's own position as the most convincing. The conclusions highlight the diversity of practices and argumentative and textual performances when trying to make sense of the end of the novel.

Palabras clave : argumentation; writing; literature; interpretation; intentionality.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )