SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número28Gerencia del talento humano en el sector público: análisis en entidades públicas de Manizales, Pereira y ArmeniaMúltiplos para valoración de empresas en Colombia: análisis de resultados del período 1998-2002 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

Compartir


Cuadernos de Administración

versión impresa ISSN 0120-3592

Resumen

PERDOMO ORTIZ, Jesús  y  GONZALEZ BENITO, Javier. Measuring total quality management: a survey. Cuad. Adm. [online]. 2004, vol.17, n.28, pp.91-109. ISSN 0120-3592.

Total Quality Management (TQM) is a ripe field of study. Although the status of TQM as a management theory is still under discussion, there is growing consense that there exists a positive relation among firm performance and TQM recommended practices. The concept that TQM is a strategic resource for firms to secure their compatitive advantage has followed the orthodox scientific course: description-explanation-prediction. This paper surveys the existing TQM measuring literature and contributes some comparative elements on the concept description and explanation. We depart from the path foreseen by Saraph, Benson y Schroeder (1989) on the identification of TQM dimensions and their measuring through a psychometric tool.

Palabras clave : TQM; TQM measuring; measuring tools.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons