SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24 issue43Contributions of accounting information to corporate social responsibility in accordance with the needs of society: A critical lookConsumer attitudes in the face a lack of CSR in business: The role of age and gender author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Cuadernos de Administración

Print version ISSN 0120-3592

Abstract

LOPEZ SALAZAR, Alejandra; CONTRERAS SOTO, Ricardo  and  MOLINA SANCHEZ, Rubén. La responsabilidad social empresarial como estrategia de competitividad en el sector alimentario. Cuad. Adm. [online]. 2011, vol.24, n.43, pp.261-283. ISSN 0120-3592.

Se analizan, con enfoque institucionalista, las motivaciones, prácticas y ventajas de 23 empresas del sector alimentario del estado de Guanajuato, en responsabilidad social empresarial (RSE). Se utiliza un instrumento denominado eiebac 2009. Los resultados muestran que las empresas que la practican son aquellas que han logrado permanecer más años en el mercado y que cuentan con el apoyo de factores institucionales, además de factores internos propios de sus organizaciones. Según los autores, faltan análisis comparativos de la RSE en distintas industrias, regiones y países, así como evaluar los estándares internacionales vigentes y las opciones de promover RSE en países subdesarrollados.

Keywords : Responsabilidad social empresarial; sector alimentario; institucionalismo; estrategia.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License