SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.30 issue54Returns to education in Mexico in the face of the financial crisis of 2008. An analysis from portfolio theoryRecruitment and Selection Devices in Financial Services Companies: Exploring organizational Re-production and legitimacy in Chile and the United Kingdom author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Cuadernos de Administración

Print version ISSN 0120-3592

Abstract

OGLIASTRI, Enrique; RENDON, María Isabel  and  FOSSE, Sébastien Michel. Negociación a la francesa: un enfoque cualitativo. Cuad. Adm. [online]. 2017, vol.30, n.54, pp.91-123. ISSN 0120-3592.  https://doi.org/10.11144/javeriana.cao30-54.nfec.

Con base en las teorías de Hall, Hofstede y el estudio Globe, este artículo analiza, de un lado, la manera de negociar de los franceses y una interpretación de por qué negocian así, y de otro, los retos que afrontan personas de otras culturas al negociar con ellos. Se utilizan metodologías cualitativas inductivas y comparativas, sobre experiencias concretas de negociación con franceses: un grupo focal y tres estudios con entrevistas semiestructuradas con 244 negociadores de cinco continentes. A quienes van a negociar con los franceses, se recomienda preparar la negociación con datos y argumentos sólidos, buscar un acercamiento gradual, ser asertivo pero flexible y mantener la formalidad y las buenas maneras.

Keywords : Francia; negociación; cultura; método cualitativo; Latinoamérica.

        · abstract in English | French     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )