SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.30 número55Prioridades competitivas y áreas de decisión estratégica en la manufactura. Un estudio empírico en el sector de alimentosSignificados compartidos y toma de decisiones: el mito y la historia como elementos simbólicos incidentes en una empresa familiar colombiana de transporte terrestre índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos de Administración

versión impresa ISSN 0120-3592

Resumen

PUJOL-COLS, Lucas  y  ARRAIGADA, Mariana. Psychometric properties of the Copsoq-Istas Psychosocial Risk Questionnaire 21 in Argentinian university teachers. Cuad. Adm. [online]. 2017, vol.30, n.55, pp.97-125. ISSN 0120-3592.  https://doi.org/10.11144/javeriana.cao30-55.ppcr.

This article examines the psychometric properties of the short version of the Copsoq-Istas 21 (1.5) and analyzes the prevalence of six work-related psychosocial risk factors in a sample of 175 Argentinian university teachers. The results reveal that the Copsoq-Istas 21 (1.5) shows acceptable reliability, except for the double presence sub-scale. Furthermore, although the results of this study provide support to a six-factor structure of the Copsoq-Istas 21 (1.5), dissatisfactory results in the convergent and discriminant validity tests suggest the need to re-design some of the sub-scales in order to improve the overall construct validity of the instrument. Finally, the findings also show a high prevalence of double presence, psychological demands, and insufficient esteem affecting the teachers who participated in the study.

Palabras clave : Psychosocial risks; validation; psychometric properties; teachers; higher education.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )