SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.68 issue186Being, History, and Mercy: The Oikonomia in the Discussion between Gregory of Nyssa and EunomiusTheology of Historical Reality. Epistemic Appropriation from Ignacio Ellacuría author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Theologica Xaveriana

Print version ISSN 0120-3649

Abstract

QUESADA RODRIGUEZ, Francisco. El origen teológico de la “bioética”. Consideraciones acerca de San Francisco de Asís. Theol. Xave. [online]. 2018, vol.68, n.186, pp.145-163. ISSN 0120-3649.  http://dx.doi.org/10.11144/javeriana.tx68-186.otbcsf.

El teólogo Fritz Jahr fue el creador de la palabra “Bio-Ethik” (1927). Él consideraba a San Francisco el inspirador de un movimiento moderno de apreciación del valor de la vida en armonía con Dios, el ser humano y la naturaleza. La dimensión “biopsíquica” que explica el amor de San Francisco por la naturaleza –según Jahr– fue completada por las “formas de simpatía” de Max Scheler. Sin embargo, dos críticas filosóficas fueron argumentadas según dos bioeticistas, Peter Singer y Hans Jonas. Finalmente, el artículo presenta a San Francisco como un modelo del cuidado de la creación, según el papa Francisco.

Keywords : Bioética; Francisco de Asís; Fritz Jahr; Peter Singer; Hans Jonas; vida; ética del cuidado.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )