SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.35 issue2Hector Abad Gomez as the people's educator. An approach to his life, work and discoursesMeanings constructed by indigenous students regarding psychoactive substances and prevention programs author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Revista Facultad Nacional de Salud Pública

Print version ISSN 0120-386X

Abstract

ARIAS-VALENCIA, Samuel. Epidemiología, equidad en salud y justicia social. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [online]. 2017, vol.35, n.2, pp.186-196. ISSN 0120-386X.  https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v35n2a03.

Esta investigación teórica tiene como propósito evidenciar el vínculo de algunas maneras de entender la Epidemiología (epidemiología moderna, epidemiología social anglosajona y la epidemiología social latinoamericana) con teorías de justicia social en el marco de dos grandes tradiciones políticas y de pensamiento: el liberalismo y la teoría crítica de la sociedad, con el fin de aportar elementos para ampliar la discusión epistemológica, ética y política de la Epidemiología como disciplina científica y su contribución en la reducción de inequidades en salud.

Keywords : Epidemiología; Justicia Social; Equidad en salud; Determinantes sociales de la salud; Epidemiología social.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )