SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número62La política educativa para la enseñanza de la historia de Colombia (1948-1990): de los planes de estudio por asignaturas a la integración de las ciencias socialesContar a los desaparecidos en Colombia. Educación, lectura y memoria índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Colombiana de Educación

versión impresa ISSN 0120-3916

Resumen

VELEZ VILLAFANE, Gerardo. Pedagogies of the recent Colombian history memoirs: to build memory in an impossible memory field?. Rev. colomb. educ. [online]. 2012, n.62, pp.243-262. ISSN 0120-3916.

This paper gives cogitation about memoir as a theoretical-and-methodological tool and an increased social category in the transitional national environment where it is prone to an amphibological inability and a restricted potential. Given this trend, this is an analytical approach from a based-problem oblivion perspective in order to generate a denaturalizing critical openness to assert a chance of building a social pedagogy proposal, aimed to contribute to a network of symbolic and historical memoirs as a real model. It is part of the investigation Pedagogy of memoirs and teaching of the recent history about political violence. Faculty of Education, National Pedagogic University.

Palabras clave : Memoirs; impossible memoir; oblivion types; pedagogy of memoirs.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )