SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue56Free Will as Philosophical-Theological ConceptA “Third Way” towards Scientific Realism? The Pragmatic Proposal of Anjan Chakravartty author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Praxis Filosófica

Print version ISSN 0120-4688On-line version ISSN 2389-9387

Abstract

MARGOT, Jean-Paul. Artes de imitación e imitación del arte en Platón. Prax. filos. [online]. 2023, n.56, pp.79-100.  Epub Apr 20, 2023. ISSN 0120-4688.  https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i56.12852.

Arte cuya esencia es la mimêsis, la pintura no imita, de manera más o menos “realista”: el pintor imita lo real, no tal como es, sino tal como aparece, pinta un phantasma, un simulacro. La mimêsis plantea la cuestión central en la filosofía de Platón de los grados del ser: imitación de la apariencia, la pintura se aleja de lo real y de lo verdadero. Platón utiliza el concepto de imitación para estructurar el sistema de la esencia y de sus reproducciones.

Keywords : filosofía del arte; mimêsis; ontología; pintura; técnicas imitativas.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )