SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número67Por que razões, diferentes à filiação política, nós, colombianos, nos matávamos nos anos 50?Aproximação teórico-metodológica ao imaginário social e às representações coletivas: anotações para uma compreensão sociológica da imagem índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Universitas Humanística

versão impressa ISSN 0120-4807

Resumo

MIGNOLO, Walter. The Darker Side of the Renaissance. univ.humanist. [online]. 2009, n.67, pp.165-203. ISSN 0120-4807.

The Darker Side of the Renaissance focuses on coloniality rather than on Europe's witch and alchemist hunt. Today I would dare to say also that this expression refers us to the historical foundation of coloniality. At the same time, coloniality statement is called into question, as well as the distinction between the known object and the knowing subject, an assumption on which the Eurocentric project of "modernity" and "modernization" disciplines lie. The preface marks the enunciation with which the statement is stated. That is, it rejects the "point zero epistemology" denounced by Santiago Castro-Gómez. This means the reader should be always pay attention to the ennunciation s/he states him/herself, to the hand drawing the hand. Those of us dwelling at Abya-Yala/America are surrounded by the historical foundation of modernity/coloniality, we are a living part of that process, which only "scientific" alignment can make us believe we are looking at something (e.g., colonization) touching what we are today.

Palavras-chave : modernity/coloniality; Eurocentrism; language policy; colonization.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons