SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número68LA NOCHE DE LOS PROLETARIOS DE JACQUES RANCIERE COMO POSIBILIDAD PARA PENSAR EN OTRO TIPO DE COMUNIDADEDUCACIÓN DE LA NATURALEZA Y PROFESIÓN DE FE DEL VICARIO SABOYANO DE ROUSSEAU índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Universitas Philosophica

versión impresa ISSN 0120-5323

Resumen

GUTIERREZ-POZO, Antonio. ARTISTIC CREATION AS DEREALIZATION. NOVELTY AND VIRTUALITY IN THE AESTHETIC THOUGHT OF ORTEGA Y GASSET. Univ. philos. [online]. 2017, vol.34, n.68, pp.263-284. ISSN 0120-5323.  https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph34-68.cado.

This article shows how the Avant-Garde Artist at the beginning of the 20th century represents for Ortega y Gasset above all a new artistic sensibility: the tendency to dehumanize art. This dehumanized art is a reaction against the popular romantic and naturalistic art. For this, the new art is unpopular. But this is what defines art: to dehumanize, to derealize. The essence of art is derealization, i. e., destruction of reality. This means that aesthetic object for Ortega is a metaphorical object, i. e., an irreality or virtuality. This derealized art involves the escape of reality. Art is a world out of communication with reality because is an irreality. But precisely because art is virtuality, art can increase world.

Palabras clave : Ortega y Gasset; art; derealization; creation; novelty; virtuality; metaphor.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )