SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número68EDICIÓN CRÍTICA DE TEXTOS: ESTUDIO DE LAS EDICIONES DE LA CASA DE LAS DOS PALMAS (1988) DE MANUEL MEJÍA VALLEJOCONSTRUIR E IMAGINAR LA MEMORIA 57 AÑOS DESPUÉS: BIOGRAFÍA, AUTOBIOGRAFÍA E HISTORIA COLECTIVA EN DORA BRUDER DE PATRICK MODIANO índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Lingüística y Literatura

versión impresa ISSN 0120-5587

Resumen

POLANCO IZQUIERDO, Mauricio. PLURALISM AND CHORALITY IN FERNANDO VALLEJO'S LA VIRGEN DE LOS SICARIOS AND EL DESBARRANCADERO. Linguist.lit. [online]. 2015, n.68, pp.129-144. ISSN 0120-5587.  https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n68a06.

This paper develops an analysis, from a comparative approach, that describes the representational functionality of Fernando, character-narrator, in two novels by Fernando Vallejo. The ideas of Jean-Luc Nancy and Vincent Message are the basis of this work's theoretical frame. First, Fernando is conceived as a pluralist character, whose construction stems from a community's heterogeneous socio-political reality, the Colombian one, with which this character keeps an indissociable link. Secondly, it is shown how Fernando becomes an aesthetic singularity, which emerges from such a pluralist state of affairs. Last, it is described how this singularity contains a polyphonic specificity that acts as a sound box, which simultaneously executes the representation of this community's plurality.

Palabras clave : Fernando Vallejo; pluralism; aesthetic singularity; choral voice; community.

        · resumen en Francés     · texto en Francés     · Francés ( pdf )