SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue84Competitive forces which shape the management strategy at the MIPyME sector in Santa Marta -Magdalena, Colombia-Towards the construction of a mechanism supported in fuzzy logic to evaluate the viability of businesses under the Canvas model author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Revista EAN

On-line version ISSN 0120-8160

Abstract

GIL LEON, José Mauricio; CRUZ VASQUEZ, José Luis  and  LEMUS VERGARA, Andrea Yaelt. Desempeño financiero empresarial del sector agropecuario: un análisis comparativo entre Colombia y Brasil -2011-2015-. Rev. esc.adm.neg [online]. 2018, n.84, pp.109-131. ISSN 0120-8160.  https://doi.org/10.21158/01208160.n84.2018.1920.

Este artículo tiene como objetivo identificar las diferencias en rentabilidad empresarial de las empresas del sector agropecuario de Brasil y Colombia entre 2011 y 2015. Por tanto, se condiciona la explicación a que la rentabilidad de las empresas está asociada a la acumulación de capital y a la concentración de mercado, por lo que es necesario entender que el capital se acumula cuando ocurre mayor financiamiento externo, aunque esto depende del nivel de competencia de mercado. Los datos utilizados provienen de la base EMIS, y con estos se identifica que las empresas del sector agropecuario de Colombia tienen menores niveles de rentabilidad empresarial que las de Brasil, por la menor capacidad de acceder a apalancamiento para permitir su expansión.

Keywords : Rentabilidad empresarial; desempeño financiero; apalancamiento; sector agropecuario.

        · abstract in English | French | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )