SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número35Enseñanza de la(s) lengua(s) en Colombia desde una perspectiva glotopofíticaLa investigación narrativa de saber pedagógico: una perspectiva sociocultural índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos de Lingüística Hispánica

versión impresa ISSN 0121-053Xversión On-line ISSN 2346-1829

Resumen

ARIAS CORTES, DIEGO. Orality and its Metaphors in the Classroom. Cuad. linguist. hisp. [online]. 2020, n.35, pp.179-198. ISSN 0121-053X.  https://doi.org/10.19053/0121053x.n35.2020.10622.

This article seeks to contribute theoretically and methodologically to the oral language teaching in the classrooms, specifically in the Colombian high school in what has been called everyday life metaphors. For this purpose, we start with some theoretical considerations about orality as performance and as an oral text; besides, metaphor is defined from the cognitive linguistic. Later, some procedures on everyday life metaphors are exposed, which, for this case, have a strong identity in orality. The paper finishes with the conclusions on the teaching of orality and its metaphors. We highlight that orality -understood as performance or oral text- is another dimension of the knowledge that should not be evaluated from the literate culture.

Palabras clave : orality; performance; oral text; everyday life metaphors; collective memory; oral language teaching.

        · resumen en Español | Francés | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )