SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número40Funciones pragmáticas del marcador discursivo pues en el habla de Cali, ColombiaAprendiendo con los grafitis: estudiantes de español frente al paisaje lingüístico tabuizado índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Cuadernos de Lingüística Hispánica

versión impresa ISSN 0121-053Xversión On-line ISSN 2346-1829

Resumen

MARAFIOTI, PABLO EZEQUIEL. Modeling of Plural Concordance Errors in Spanish as Foreign Language Using Dynamic Systems. Cuad. linguist. hisp. [online]. 2022, n.40, pp.1-.  Epub 14-Mayo-2023. ISSN 0121-053X.  https://doi.org/10.19053/0121053x.n40.2023.14700.

The purpose of this paper is to model plural nominal concordance errors for a Spanish corpus of four learners of Spanish as a foreign language: SONIA (level A1/ A2), NATI (level B1), JAKO (level B2), MIRKA (level C1). In the framework of dynamical systems, it is postulated that "correct" and "incorrect" concordances constitute stable discrete attractors to which the continuous flow of the system converges in three simple simulation models: Lokta-Volterra, coordination game (evolutionary games theory), gradient ascent. As a result, the models better approximate the global error pattern than the session pattern. In the latter, the model based on Lokta-Volterra offers better performance for SONIA, NATI and JAKO. MIRKA obtains the worst performance in all the models, but its error decreases with the gradient ascent model. It is concluded that learning patterns are self-organized and emerge from the dynamics of concordance microsystems.

Palabras clave : simulation model; second language acquisition; dynamic systems; plural number.

        · resumen en Español | Francés | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )