SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número39  suppl.1CULTURA Y GUERRA: LOS SINDAGUA DE LA LAGUNA DE PIUSBÍ (EL TRUENO) A COMIENZOS DEL SIGLO XVII... Y TODOS ELLOS ROBAN A SUS CONCIUDADANOS: ACERCA DEL DELITO DE CONTRABANDO EN EL SIGLO XIX COLOMBIANO índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Historia Crítica

versión impresa ISSN 0121-1617

Resumen

BORJA GOMEZ, Jaime Humberto. PURGATORIOS Y JUICIOS FINALES: LAS DEVOCIONES Y LA MÍSTICA DEL CORAZÓN EN EL REINO DE NUEVA GRANADAPURGATORIES AND FINAL JUDGMENTS: DEVOTIONS AND THE MYSTIQUE OF THE HEART IN THE NEW KINGDOM OF GRANADA. hist.crit. [online]. 2009, n.39, suppl.1, pp.80-100. ISSN 0121-1617.

Purgatories have traditionally been associated with a culture of fear. While there was not much painting on this subject in the New Kingdom of Granada, what did exist exhibited a complex theology that tried to show purgatories as a representation of the social body. One of the characteristics of these purgatories, and of other elements of the Four Last Things, like the Last Judgement, were their relationship with the Mystique of the Heart, one of the most widely-spread devotional themes during the colonial period. The mystical writing of nuns, edifying literature, sermons, and poetry dealt with a spirituality centered in the contemplation of the heart and elements stemming from it, such as blood. From these we can identify traits specifc to colonial-era devotions. This article focuses on the interaction between written and visual images to identify characteristics central to these colonial cultural practices.

Palabras clave : Purgatory; Mystique; New Kingdom of Granada; Painting.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons