SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número41HAMBRIENTO UN PUEBLO LUCHA: LA ALIMENTACIÓN EN LOS EJÉRCITOS DEL REY Y DEL LIBERTADOR DURANTE LA INDEPENDENCIA DE COLOMBIA (1815-1819)EL PRIMER LIBERALISMO MEXICANO Y LA ENCRUCIJADA DE LA REPRESENTACIÓN: REFLEJAR LA NACIÓN, GOBERNAR EL PAÍS (MÉXICO, 1821-1835) índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Historia Crítica

versión impresa ISSN 0121-1617

Resumen

MORAN, Daniel. EDUCATING THE SUBJECTS? MODERNITY AND TRADITION IN A REVOLUTIONARY ERA: EL INVESTIGADOR [OF PERU] (1813-1814). hist.crit. [online]. 2010, n.41, pp.110-133. ISSN 0121-1617.

Contemporary historiography on independence has prioritized the analysis of political culture in the passage from the societies of the Ancien Régime to nineteenth-century political modernity. This renewed interest focuses primarily on analyzing the press, the configuration of public spaces, and networks of communication. This article examines the political discourse of the elite and the image that they constructed of the popular sectors. It does so by using the daily Peruvian newspaper, El Investigador, between the years 1813 and 1814 as its main primary source. The systematic reading and analysis of this newspaper allows us to show the elite's fear regarding the popular sectors, the conflicts between Church and State, and the conflicts within the state apparatus over the degree to which authority should be centralized, all of which reflected the break down of the viceroyal order.

Palabras clave : El Investigador [of Perú]; political discourse; society; popular culture; independence; Peru.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons