SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue55A Diasporic Dialogue: The Place of the Harlem Renaissance in Afro-Colombian Racial and Intellectual Thinking (1920-1948)Of Resguardo Lands, Requests and Grievances: Political Participation of the Indigenous People of Cauca in the Construction of the State (1850-1885) author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Historia Crítica

Print version ISSN 0121-1617

Abstract

LEON PALACIOS, Paulo César. Arte, política y redes transnacionales: el teatro La Mama en Nueva York y Bogotá, 1961-1972. hist.crit. [online]. 2015, n.55, pp.125-149. ISSN 0121-1617.  https://doi.org/10.7440/histcrit55.2015.06.

El artículo analiza una red transnacional de artistas que involucró a El Café Teatro La Mama, uno de los principales teatros experimentales de Nueva York, y su filial bogotana, durante el período 1961-1972. Tres ejes permiten narrar el establecimiento, desarrollo y ruptura de esta red: el teatro como práctica cultural, la relación entre arte vanguardista y política, y la dimensión emocional del proceso. La principal conclusión de esta investigación es que hubo una prolífica correspondencia de ideas alrededor de algunos paradigmas del teatro de vanguardia contemporáneo y, al mismo tiempo, una ambivalencia entre romanticismo artístico y valores políticos.

Keywords : Teatro La Mama; prácticas culturales; relaciones políticas; arte contemporáneo; redes transnacionales.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )