SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número57Música popular e nacionalismo nos acampamentos insurgentes. Cuba (1895-1898)Um canto em movimento: " Não nos moverão" nos Estados Unidos, na Espanha e no Chile nos séculos XIX e XX índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Historia Crítica

versão impressa ISSN 0121-1617

Resumo

SANTOS DE MATOS, Maria Izilda  e  BRUNO FERREIRA, Elton. Between Histories and Songs: Cornelio Pires and Campesino Culture (São Paulo, 1920-1950). hist.crit. [online]. 2015, n.57, pp.37-54. ISSN 0121-1617.  https://doi.org/10.7440/histcrit57.2015.03.

This article, inserted in the perspective of cultural history and the history of music, is focused on the trajectory of the public figure of a cultural promoter, Cornélio Pires, who tried to preserve the culture of village life, extending it through publications, sound recordings, and show productions (staging and music, presenting violeros and bands), and making its dissemination possible through radio broadcasts. In contrast to the urban transformations experienced in the city of São Paulo, representations of the countryside and life in the interior emerge that constitute different currents which express esteem for thepaleto or campesino man and then criticize him. It is in this context that the article traces the trajectory, performance, and production of Cornélio Pires.

Palavras-chave : Cornélio Pires; paleto/campesino; music; Brazil.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )