SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número45Hacia una educación superior inclusiva en ColombiaLa identificación con la nación propia de maestros en formación en una universidad pública de Bogotá índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

ESPINEL-BERNAL, Óscar Orlando. Citizen Formation and Human Rights Education. Analysis from an Ontology of the Present. Pedagogía y Saberes [online]. 2016, n.45, pp.53-64. ISSN 0121-2494.

By acknowledging the idea of human rights as a gravitational axis of civic education, this article uses M. Foucault's "Ontology of the present" as a methodological perspective in order to examine the concepts that inspire, mobilize, and modulate such rights and their resonances, both in citizen formation and in the kind of democracy sought to be consolidated. These analyses carried out from a history of the present allow us to understand the dynamics of education within and for a universal culture of human rights; an education that is adapted to the context of the globalized world in which practices of citizenship operate from the civilizing rationality always present in Western societies.

Palabras clave : Human rights education; human rights; citizen formation; ontology of the present.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons