SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número46Anna Freud y la discusión sobre la formación de los educadoresJosé Martí, Paulo Freire y la construcción de un imaginario pedagógico latinoamericano índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

NARODOWSKI, Mariano  y  BOTTA, Mayra. The biggest disruption possible in the History of Modern Pedagogy: Ivan Illich. Pedagogía y Saberes [online]. 2017, n.46, pp.45-54. ISSN 0121-2494.

This paper studies Ivan Illich's pedagogical thinking on the becoming of modern pedagogy. First, it shows the international consensus in academic literature concerning educational institutions, and states the possibility of their contingency and substitution. The paper displays how Illich's texts constitute a transgression of the epistemic boundaries of modern pedagogy, expressing through the possibility of deschooling the ultimate level of disruption regarding pedagogical devices. Illich's proposals are analyzed under a prefigurative and nonhierarchical light, emphasizing the value of his ambitious and provocative hypotheses. Finally, it shows the Illichian strength and topicality regarding a future where modern schooling tends to be questioned.

Palabras clave : Ivan Illich; deschooling pedagogy; devices; Pansophia.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons