SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número48Revisión de la educación y la tecnología desde una mirada pedagógicaSaberes prácticos en la formación docente para la educación inicial índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

SANTAMARIA-RODRIGUEZ, Juan Esteban  y  MANTILLA-FUENTES, Balbino. Curricular Basis for Pedagogy of Theology. Considerations from a Critical-Liberating Perspective. Pedagogía y Saberes [online]. 2018, n.48, pp.111-126. ISSN 0121-2494.

The curricular basis for a pedagogy of theology from a critical-liberating perspective arises from the teacher education program in Theology at Universidad Santo Tomás (Colombia). This paper has three sections; the first two describe the reference framework and the theoretical reasoning in researches about the characterization of a theological pedagogy from critical pedagogy and liberation theology (2014-2017), as well as the high quality accreditation process from the Ministry of Education of Colombia (2016). The third section concludes that this reflection sees this curricular basis as a "critical" key, based on the vital and faith experience of the educational agents and establishing the "wisdom-knowledge-praxis" dynamic as axis for the educability of theological knowledge.

Palabras clave : theological pedagogy; critical theory; critical pedagogy; liberation theology; critical curriculum.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )