SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número53Una mirada pedagógica a los laboratorios ciudadanos en Medellín, ColombiaLa infancia y la escuela en las voces de excombatientes índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

SOTELO CESPEDES, Aída. Alienation, Teaching and Separation from the Other. Pedagogía y Saberes [online]. 2020, n.53, pp.111-120.  Epub 12-Mayo-2021. ISSN 0121-2494.  https://doi.org/10.17227/pys.num53-10568.

This text, product of my reflection describes the process of subjugation to language that constitutes the subject, to give importance to the difference between its two phases: 1) the talked subject alienates himself in the first Other signifiers, 2) to separate himself from those signifiers liberates him. The case of Castaño Gil brothers in Colombia, as recounted by Manuel Castaño, allows us to ask if teaching would move the initial alienation from the Other of language transmitted by the family, would it produce any separation. Separation which is the psychoanalytic concept that I intend to examine here.

Palabras clave : alienation; separation; other; teaching; wisdom.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )