SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número55Lecturas cruzadas entre Freiré y Foucault: a propósito de aleturgias escolares y prácticas de libertadPara una pedagogía de la pregunta en tiempos pandémicos: diálogos freireanos entre colectivos de profesores latinoamericanos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

GUTIERREZ, Gilberto Eduardo. Emancipation and Regulation. Basic Tension in Latin-American Communication-Education. Pedagogía y Saberes [online]. 2021, n.55, pp.55-64.  Epub 14-Feb-2022. ISSN 0121-2494.  https://doi.org/10.17227/pys.num55-11316.

This reflection article is the result of the doctoral thesis "Common senses. Knowledge and experiences of teachers in the communication-education field in Bogotá". By an exploration of the relation of communication-education, it is possible to identify in the genealogy of knowledge(s) and practices, a tension between emancipation and regulation in Latin America. It constitutes an understanding of the dialectic struggle between formative horizons and projects. From an epistemology of the south and with a dialogue between Freire and Bourdieu that shows their opposite comprehension of formation and sense in society, this paper ratifies communication-education as a strategic field of political action, liberation, and resistance in Latin America.

Palabras clave : communication-education; south epistemologies; knowledge; emancipation; regulation.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )