SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número57El currículo como pregunta: la transmisión de la cultura como problemaLa transversalidad y la transversalidad curricular: una reflexión necesaria índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

CARRILLO-HERNANDEZ, María Teresa de Jesús  y  BENAVIDES-MARTINEZ, Benigno. The curriculum in the Twenty-First Century: Competences, Identities and Professions. Pedagogía y Saberes [online]. 2022, n.57, pp.25-37.  Epub 15-Nov-2022. ISSN 0121-2494.  https://doi.org/10.17227/pys.num57-13577.

This article presents an analysis of the curriculum in the 21st century. Specifically, it characterizes the century and its distinctive features (plurality, diversity, instability, and contingency), transversal to the various fields (economic, political, social, cultural, scientific, and technological) inscribed in this new temporality. The curriculum and changes in the structure of professions, and professional identity, now dependent on mobile, dynamic and unstable job performance contexts are examined. It concludes by outlining the need to rethink the dominant curricular conceptions based on the competencies approach to rethink the way of being of the professions and professional identity.

Palabras clave : profession; identity; competence; professional training; twenty first century; plurality.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )