SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número57Docentes y saberes escolares de las ciencias sociales: la evaluación como mandato curricularExpresiones de violencia epistémica en la formación inicial docente índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Pedagogía y Saberes

versión impresa ISSN 0121-2494

Resumen

ROCHA, María Milagros. Notes to Think about Masculinities in the Teaching of History. Pedagogía y Saberes [online]. 2022, n.57, pp.97-110.  Epub 18-Nov-2022. ISSN 0121-2494.  https://doi.org/10.17227/pys.num57-13934.

This work analyzes what gendered voices and what masculinities prevail in the teaching of history, and investigates various documents (Study Plans, programs, Curriculum Designs) from the end of the 19th century, the beginning of the 20th century, and the 21st century, in Argentina. The documents consulted so far allow us to identify the protagonism of hegemonic mas culinity (Connell, 1997), a low presence of women, together with the incorporation in recent years of other male subjects (in a certain way also dominant) before the entrance of “history from below”. The aim is to definitively problematize the curricu lum as a cultural, historical, gendered, and situated artifact, as well as to identify which historical subjects are highlighted and named in the sources.

Palabras clave : history teaching; curriculum; masculinities; disciplinary code.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )