SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número33POÉTICA DE LA OBRA DE JOSÉ MANUEL ARANGOLA COLERA DE MEURSAULT: Sobre el problema del reconocimiento en El Extranjero de Camus índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Estudios de Filosofía

versión impresa ISSN 0121-3628

Resumen

NARANJO BOZA, Nicolás. NIETZSCHE Y BUERO VALLEJO: Lo apolíneo y lo dionisíaco en la tragedia En la ardiente oscuridad. Estud.filos [online]. 2006, n.33, pp.161-180. ISSN 0121-3628.

Summary. The thought of Friedrich Nietzsche’s The Birth of Tragedy is briefly recounted, particularly what pertains to the gods Apollo and Dionysus. Artisitic contents in the play In the Burning Darkness (En la ardiente oscuridad) are analyzed to explain how the world vision that is displayed in the first published book of the philosopher appears in this piece by the Spainard. The roads that enabled Buero Vallejo to know this work are traced and, in this sense, Miguel de Unamuno is granted a fundamental role. The analysis includes a thorough search of what Aristotle terms the evolution of the plot, its complication and denouement in Buero Vallejo’s play, bearing in mind the main characters. The theme of divine justice as expressed by the Pre-Socratic philosopher Anaximander is also brought into the essay to explain the presence of the divinities, as understood by Nietzsche, in the play. An explanation of how a philosophy is given form in a play meant to be represented, is given.

Palabras clave : Friedrich Nietzsche; The Birth of Tragedy; Antonio Buero Vallejo; In the Burning Darkness (En la ardiente oscuridad); Anaximander; divine justice; Dionysus; Apollo; Philosophy; Theatre; Artistic fight against fascism.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )

 

Creative Commons License Todo el contenido de esta revista, excepto dónde está identificado, está bajo una Licencia Creative Commons