SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número50Análisis de habilidades científicas en la enseñanza de las ciencias: caso comparativo entre profesores de Chile y ColombiaExploración de las actitudes hacia las matemáticas de futuros profesores de educación especial índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Tecné, Episteme y Didaxis: TED

versión impresa ISSN 0121-3814

Resumen

CASTANO-CUELLAR, Norma Constanza. Ontological and Epistemological Perspectives in Conceptions About Life from The Muruy Cosmogony in La Chorrera, Amazonas, Colombia. Rev. Fac. Cienc. Tecnol. [online]. 2021, n.50, pp.77-93.  Epub 10-Mayo-2022. ISSN 0121-3814.  https://doi.org/10.17227/ted.num50-12732.

This article corresponds to partial results of the doctoral thesis assigned to the line of research "Teaching of science, context and cultural diversity" of the Interinstitutional Doctorate in Education, Francisco José de Caldas District University headquarters and addresses the question of the conceptions about the life from the cosmogony of the Muruy people in La Chorrera-Amazonas-Colombia. This narrative was built from the contents of the interview with Gil Farekatde Maribba, as a knowledgeable person chosen by the Muruy community, and different documentary sources, observations from the field newspaper, among others. The article describes the ontological unit Human Being - Nature - Spirituality, emphasizing the origin, the word, the tangible and intangible and their implications in the conceptions about life and the care of it. It also analyzes the epistemological aspects contained in life care practices.

Palabras clave : care of life; conceptions of life; Muruy cosmogony.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )