SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27 número81Acerca de la relación entre territorio, memoria y resistencia. Una reflexión conceptual derivada de la experiencia campesina en el sumapaz"los del campo", "los de la ciudad". Ideología organizacional, vanguardia revolucionaria campesina y aislamiento político del ejército de Liberación nacional, 1962-1973 índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Análisis Político

versión impresa ISSN 0121-4705

Resumen

GONZALEZ M, María Isabel Cristina. Violence narrated to school students. Social conflicts and memory in the education manuals of the twentieth century. anal.polit. [online]. 2014, vol.27, n.81, pp.32-48. ISSN 0121-4705.  https://doi.org/10.15446/anpol.v27n81.45764.

The article posits the existence, from about mid-twentieth century to now, than three generations of textbooks that address the historical period known as "La Violencia" in Colombia. It also examines textbooks and narratives relating to the political situation and characteristics determinants of the publishing industry, in the way it is hidden, minimized, or denied the confrontation violent of the midcentury. At the same time, this article questions the manner in which "La Violencia" is portrayed in textbooks of political formation and in terms of political culture.

Palabras clave : School books; Violence in Colombia; denial of conflict; educational policies; political culture.

        · resumen en Español     · texto en Español     · Español ( pdf )