SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 número2Los Efectos de la Cantidad de Actividades en el Aprendizaje del Análisis de Datos y la Probabilidad Muestral en el Contexto de la Enseñanza de la Estadística: una Comparación ImperfectaLas Madres Trabajadoras y la Polifonía de su Self índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Colombiana de Psicología

versión impresa ISSN 0121-5469

Resumen

ALCAZAR-OLAN, RAÚL J; DEFFENBACHER, JERRY L; REYES PEREZ, VERÓNICA  y  POOL CIBRIAN, WILSON JESÚS. Developing an Inventory to Measure Anger in Mexican Children. Rev. colomb. psicol. [online]. 2012, vol.21, n.2, pp.303-313. ISSN 0121-5469.

Based on the state-trait model of anger (Spielberger, 1988, 1999), the aim was to develop a reliable and valid inventory to measure anger in Mexican children.  Exploratory factor analyses on responses from 592 children (302 boys, 290 girls) (M=10.35 years old, SD=1.14) revealed four factors suggesting construct validity: 6-item state anger (e.g., "I am upset"), 5-item trait-temperament (e.g., "I get mad easily"), 7-item anger-out (e.g., "I fight with whoever made me mad"), and 12-item anger control (e.g., "I try to relax").  Alpha reliabilities were .76, .76, .73, and .88, respectively. Anger control correlated negatively with other factors, whereas other factors correlated positively with each other.  The inventory also had concurrent validity with an instrument that measured physical aggression.

Palabras clave : anger; children; emotional regulation; inventory; assessment.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Inglés     · Inglés ( pdf )