SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.27 número2Funcionamientos Inferenciales en Niños Caminadores: un Acercamiento al Microdesarrollo en una Tarea de Resolución de ProblemasValoración de la Autorregulación con base en el Cumplimiento y el Incumplimiento en los Niños índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Colombiana de Psicología

versión impresa ISSN 0121-5469

Resumen

MORALES CASTILLO, MIGUEL  y  DAVILA, EDUARDO AGUIRRE. Home-based Parental Involvement and Academic Performance during Adolescence. Rev. colomb. psicol. [online]. 2018, vol.27, n.2, pp.137-160. ISSN 0121-5469.  https://doi.org/10.15446/rcp.v27n2.66212.

The article analyzes home-based parental involvement as a child-rearing strategy associated with the academic performance of adolescents. Through a systematic review of studies with empirical results in six databases, this article shows the multidimensional influence of parental involvement -expressed in monitoring, support, communication, instruction, academic socialization, and availability of resources- at home. The reported findings suggest that parents' beliefs, support, and communication are relevant in order to understand the effect of parental involvement on adolescents' academic performance. It is, nevertheless, important to interpret these effects with the mediation of different adolescents' personal factors.

Palabras clave : child-rearing practices; parental involvement; home-based involvement; monitoring; support; communication; instruction; academic socialization; parents' availability of resources; academic performance; adolescence.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )