SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue36Poor technologies? Postcolonialism, development, and technology in IndiaInformational skills and digital divide: questions and problems arising from an emerging research author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Nómadas

Print version ISSN 0121-7550

Abstract

PEREZ-BUSTOS, Tania; PRIETO, Fabián  and  FRANCO-AVELLANEDA, Manuel. Una lectura de las tecnologías desde los estudios feministas: el caso OLPC y Sugarlabs en Colombia. Nómadas [online]. 2012, n.36, pp.111-125. ISSN 0121-7550.

El artículo presenta los aportes de las epistemologías feministas contemporáneas para una lectura situada de la sociedad de la información, a la luz de una investigación sobre el proyecto "Una laptop por niño" y su plataforma de software en Colombia, Sugar. Argumenta que estos abordajes contribuyen a pensar las condiciones de posibilidad y las posiciones invisibles que definen las TIC. Se cierra con algunas consideraciones sobre cómo esta reflexión puede fornecer herramientas para comprender dinámicas de diseño, implementación y gestión de tecnologías sociales.

Keywords : estudios feministas de la tecnología; OLPC; tecnologías sociales; TIC; computación poscolonial.

        · abstract in English | Portuguese     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )