SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.56La financiación de la educación superior en Colombia: crisis y disputas en el marco de la pandemiaNavegar la universidad neoliberalizada: prácticas de adaptación y de queja de profesoras titulares índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Nómadas

versión impresa ISSN 0121-7550versión On-line ISSN 2539-4762

Resumen

BAYONA-RODRIGUEZ, Hernando; RUEDA-DELGADO, Gabriel  y  OME, Luis Germán. How Do Public Universities in Colombia Charge Tuition? Evidence 2009-2019. Nómadas [online]. 2022, vol.56, pp.67-91.  Epub 14-Abr-2023. ISSN 0121-7550.  https://doi.org/10.30578/nomadas.n56a4.

The article presents a comparison of the undergraduate tuition charging models of public universities in Colombia for three types of students: low-income, average-income and high-income. This comparison has shown that the charging models are varied, and can be classified into three typologies; likewise, for the same socioeconomic conditions, the models estimate different enrollment costs, which generates inequity in access; the models do not adjust the values for the regional cost of living, and this accentuates inequity. Finally, tuition costs are not related to quality. A more homogeneous and widely distributed collection scheme for households is suggested.

Palabras clave : higher education; educational costs; tuition cost; public education; inequality; income.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )