SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue29The role of colonial missionary chronicles in the Colombian Llanos Orientales region's configuration and in the social production of differencesRational and systematic teaching in Colombia: the case of arithmetic in the textbooks of G.M. Bruño (1900- 1930) author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Historia y Sociedad

Print version ISSN 0121-8417

Abstract

PINILLA DIAZ, Alexis Vladimir. Sujetos y orden social en la política educativa de las primeras décadas del siglo XX. Hist. Soc. [online]. 2015, n.29, pp.43-60. ISSN 0121-8417.  https://doi.org/10.15446/hys.n29.50414.

El interés del presente artículo es mostrar algunos rasgos definitorios de las estrategias de formación y control de la subjetividad que pusieron en marcha los gobiernos nacionales, en el ámbito escolar, durante las primeras décadas del siglo XX. La reflexión mostrará cómo a partir de tales estrategias político-pedagógicas se intentó definir un orden social favorable a los intereses de las élites nacionales y un modelo de subjetividad acorde con dicho orden social.

Keywords : Subjetividad; educación; políticas educativas.

        · abstract in English     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )