SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número26La deconstrucción del sujetocartesiano, de su tiempo y espacio en Todas las familias felices de Carlos FuentesSobre la enunciación poética yel doble: una aproximación a lapoesía de Alejandra Pizarnik índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


La Palabra

versión impresa ISSN 0121-8530

Resumen

HERMIDA, Carola. When literature is pedagogy. Lugones, reader of Martín Fierro. La Palabra [online]. 2015, n.26, pp.115-127. ISSN 0121-8530.

During the celebration of the First Centennial of the May Revolution in Argentina, a series of cultural and pedagogical programs were proposed by different conceptions of the arts, the humanities, and their role in delimiting national identity figuration. In this context, a certain sector of the intelectual field was given to the task of constituting a selective tradition, by putting together the first literary collections and foundational narratives, in the larger frame of ambitious educational projects. These are precisely the operations that Leopoldo Lugones performs in order to reinvent Martin Fierro, "gaucho" poem by José Hernandez in 1872, as national classic.

Palabras clave : national literature; Argentinian Centennial; Martin Fierro; El payador; Leopoldo Lugones.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )