SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número32Perra en celo de un sueño rojo: de la revolución al devenir. Reflexiones desde una práctica estética sobre la posibilidad del sujeto y la política contemporáneasDidáctica de la literatura: técnicas didácticas de la estrategia del modelado estético índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


La Palabra

versión impresa ISSN 0121-8530

Resumen

MORENO MOSQUERA, Emilce. Literature, political subjectivity and education. A Triad for Reflection. La Palabra [online]. 2018, n.32, pp.155-166. ISSN 0121-8530.  https://doi.org/10.19053/01218530.n32.2018.8171.

Reading literature affects the subjective dimension of students and teachers, as well as readers and writers, and configures itself differently, taking into account the assymetry between agents. This article reviews the relation between the reading of literature and political subjectivity in the educational context, taking into account the importance given to the school and university as scenarios for the education of citizens. We propose that literature contributes decisively to the political configuration of children and young adults; this implies providing them with tools for the exercise of power and specifically oriented pedagogical action. The theorists discussed are Ruiz and Prada (2012), Nussbaum (1995, 1997, 2001, 2005, 2010) and Ricoeur (1996).

Palabras clave : Political subjectivity; Literature; Narrative identity; Reading education.

        · resumen en Español | Francés     · texto en Español     · Español ( pdf )