SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25 número2Nuevas estrategias misioneras en Putumayo: la fundación de Puerto Asís y el orfelinato indígena (1912-1920)La visión de la bandera. Memorias oníricas awajún sobre la construcción de una sociedad de frontera en la Amazonía peruana índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Anuario de Historia Regional y de las Fronteras

versión impresa ISSN 0122-2066

Resumen

ARTEAGA MONTES, Giovany Paolo. Catalan Capuchins and Colonization of Putumayo: Puerto Asís, Alvernia and Sucre (1905-1930). Anu.hist.reg.front. [online]. 2020, vol.25, n.2, pp.47-68.  Epub 30-Jun-2020. ISSN 0122-2066.  https://doi.org/10.18273/revanu.v25n2-2020002.

At the beginning of the 20th century, the Colombian State and the Catholic Church, decided to implement the colonization strategy in Putumayo, based on the creation and imposition of a regime of truth, from the racialization, purification, occupation and property, with the goal to achieve the settlement of national and foreign migrants, who would contribute to the expansion of the frontier of Christian civilization, the modernity and the defense of sovereignty. Under these premises, the Mission founded 15 towns in Putumayo, during the validity of the Apostolic Prefecture of Caquetá, between 1905 and 1930. In this context, it is analyzed the Mission Reports published in the period of 1911-1926, including some issues of the Missions´ Magazine which circulated in 1925-1930, it will be addressed the history of three bastions of Catalan Capuchins: Puerto Asís (1912), Alvernia (1915) and Sucre (1916).

Palabras clave : Religious Mission; Modernity; Colonization; Putumayo; Regime of Truth; Purification.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )