SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número22REFORMA, AUTONOMÍA UNIVERSITARIA E INTERÉS NACIONAL: ANÁLISIS DE LA CÁTEDRA DE ECONOMÍA POLÍTICA EN LA UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA, BOGOTÁ 1933-1938LA MODERNIZACIÓN DE LOS CONTENIDOS Y MÉTODOS DE ENSEÑANZA: REFLEXIONES SOBRE LA ESCUELA NUEVA EN COLOMBIA índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Historia de la Educación Latinoamericana

versión impresa ISSN 0122-7238

Resumen

URIBE ANGEL, Jorge Tomás. THE TARDOCOLONIAL LATIN AMERICA UNIVERSITY: THE CASE OF SANTAFÉ IN LA NUEVA GRANADA. 1800-1810. Rev.hist.educ.latinoam. [online]. 2014, vol.16, n.22, pp.139-156. ISSN 0122-7238.

At the end of the colonial period it was clear that the creole initiatives in the higher education replaced the metropolis ones. These initiatives preceded those of the illustrated group in other fields as the economy and especially in politics. These changes took place before the Declaration of Independence. These changes showed that neogranadinos teachers did not continue a program determined for the learning of enlighten contents into the classrooms. Then, these teachers had roles during the independence. At the same time, the Spanish authorities were provided with the criterion of the Creoles for the adoption of study plans, especially, in relation with the centers of education of the towns.

Palabras clave : Journal History of the Latin-American Education; enlightenment; higher education; tudy plans; Creoles; independence; slow colonial period.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )