SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número25Educación y control político-social del Estado: Visitadores de Escuela en Tacna y Arica (1880-1900)Por una estética escolar brasileña en la década de 1950: La Revista Actualidades Pedagógicas y las imágenes escolares índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Revista Historia de la Educación Latinoamericana

versión impresa ISSN 0122-7238

Resumen

SANTOS CENOBIO, Rafael. The Mexican State and the evangelization educational process in northern Sinaloa, 1930-1940. Rev.hist.educ.latinoam. [online]. 2015, vol.17, n.25, pp.139-161. ISSN 0122-7238.

This paper deals with the cultural revolution in the post-revolutionary Mexico, which runs from 1930 to 1940 in northern Sinaloa. The first point relates to the different educational policies undertaken by the Ministry of Public Education, in order to incorporate vast masses of peasants and workers to the national State. The role played by primary school teachers in rural communities is also analyzed, specifically as pedagogues, agricultural leaders and union advisors. In this sense, teachers performed as articulators between the Mexican State and peasant communities and other sectors of the population.

Palabras clave : Journal History of Latin American Education; State; educational policy; socialist education and pedagogues.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )