SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 issue29The Utawilaya Rural School and the Adventists in the Puna highlands 1898 - 1920: a forerunner of the Peruvian and Latin American indigenous rural educationTeaching experiences and their projection in the professional identity: a case-study of teachers in Santa Marta and their environment author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Revista Historia de la Educación Latinoamericana

Print version ISSN 0122-7238

Abstract

LAFUENTE GUANTES, Maria Isabel. Educación intercultural y formación del profesorado. Rev.hist.educ.latinoam. [online]. 2017, vol.19, n.29, pp.89-109. ISSN 0122-7238.  https://doi.org/10.19053/01227238.7554.

Este trabajo realiza una reflexión, desde la Filosofía de la Educación, sobre la situación de la educación intercultural en la sociedad global, entendiendo que ni la filosofía ni el filósofo están exentos de intereses, y de atender a los giros: cognoscitivo y lingüístico. Se expone la situación actual de dicha forma de educación, y se enuncian y examinan los principios (diálogo crítico y sociedad de la cooperación), finalidades (construcción de identidad, construcción de racionalidad, construcción de personalidad), y acciones (prácticas sociales), esenciales para la formación del profesorado en esta modalidad educativa, así como la necesidad de incluir en ella la formación investigativa.

Keywords : social; estrategias educativas; ética; metodologías; valores..

        · abstract in English | Portuguese | Other     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )