SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número2O audiovisual como meio sociocomunicativo: rumo a uma antropologia audiovisual perfomativaConsumo televisivo de pais e filhos e recepção das representações de autoridade adquiridas pela televisão índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Palabra Clave

versão impressa ISSN 0122-8285

Resumo

ARIAS-OSORIO, María Fernanda. María, from Grau, in the Colombian cinematic context: "María está rara". Palabra Clave [online]. 2016, vol.19, n.2, pp.581-606. ISSN 0122-8285.  https://doi.org/10.5294/pacla.2016.19.2.10.

In the history of film adaptations of the novel María (Isaacs, 1867), to experimental and iconoclastic film María (Grau, 1966) it is identified as belonging to the uncanonical trend or subversion and background to the position presented in the Colombian culture field. The article continues with a detailed analysis of the characteristics of narratives and stylistics to determine the semantic level in which it operates its proposal to adjust and, from print and oral records related to the film, their conditions of production, circulation and reception are studied. This analysis shows how a uncanonical position before the novel is built from multiple levels of meaning, determining their place in literary and film fields in Colombia in the 1960s and presenting new clues to understanding the place of the experimental theater in the history of Colombian cinema.

Palavras-chave : Colombian cinema; Colombian literature; socio-cultural history; María; Jorge Isaacs.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons