SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.9 issue24The horizon of popular illusions: The Independence of Venezuela and the unresolved conflictsMilitarized policy and war policy in the Argentine Army (1870). Factionalism, political loyalties and mechanisms of promotion of the chiefs and officials of the Argentine Army during the State-formation process author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Historia Caribe

Print version ISSN 0122-8803

Abstract

PARDO BUENO, Luis Miguel. El desarrollo de la guerra civil en el Estado de Bolívar y su participación en la guerra nacional de 1859-1862 en la Confederación Granadina. Hist. Caribe [online]. 2014, vol.9, n.24, pp.89-130. ISSN 0122-8803.

En el presente artículo nos proponemos describir el desarrollo del conflicto armado en el Estado de Bolívar y su participación en la guerra nacional de 1859-1862 en la Confederación Granadina. Para ello, estudiamos los cuerpos armados partidistas, su forma organizativa, la estrategia bélica, la geografía de la guerra, y los resultados de la guerra civil. De esta manera, pretendemos establecer la relación entre el conflicto armado, la construcción del Estado colombiano y la articulación de las élites locales y regionales en la consolidación de grupos de poder nacional a través del control partidista del ente militar.

Keywords : Estado de Bolívar; Confederación Granadina; Federalismo; Guerra civil; Ejércitos federales; Historia militar.

        · abstract in English | Portuguese | French     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )