SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 issue30In search of a secular school. The organization of public education in the colombian Caribbean during federalismSecular education in Antioquia during the first quarter of the twentieth century: A history of overlaps and combinatorics author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Historia Caribe

Print version ISSN 0122-8803

Abstract

TERAN NAJAS, Rosemarie. Laicismo y educación pública en el discurso liberal ecuatoriano (1897-1920): una reinterpretación. Hist. Caribe [online]. 2017, vol.12, n.30, pp.81-105. ISSN 0122-8803.  https://doi.org/10.15648/hc.30.2016.4.

El trabajo explora el carácter peculiar que adquiere el laicismo en el Ecuador como concepto central de la reforma educativa que surge de la revolución liberal de 1895 y se despliega en las dos primeras décadas del siglo XX. En tal contexto, se analizan las imbricaciones entre las concepciones de "educación laica" y "educación pública", presentes en los marcos legales y el nuevo aparato educativo, así como las polémicas acerca de los niveles de secularización del nuevo sistema escolar y la perpetuación de formas sacralizadas de representación. Se identifica la apropiación del laicismo en el discurso pedagógico del maestro normalista y en la consolidación de su identidad social y profesional.

Keywords : laicismo; revolución liberal; educación laica; normalísimo; positivismo; historia ecuatoriana.

        · abstract in English | Portuguese | French     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )