SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número4Experiencia de gamificación para la enseñanza de un segundo idiomaEl diseño de ambientes blended learning: retos y oportunidades índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Indicadores

Links relacionados

  • En proceso de indezaciónCitado por Google
  • No hay articulos similaresSimilares en SciELO
  • En proceso de indezaciónSimilares en Google

Compartir


Educación y Educadores

versión impresa ISSN 0123-1294versión On-line ISSN 2027-5358

Resumen

RAMIREZ INIGUEZ, Alma Arcelia. Alternatives to School Segregation: Strategies from Nonformal Education. Educ. Educ. [online]. 2020, vol.23, n.4, pp.637-656.  Epub 19-Mar-2021. ISSN 0123-1294.  https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.5.

This article discusses the strategies, processes, and relationships in nonformal education to help solve school segregation in the Latin American context. It identifies the link between segregation and exclusion and reveals the characteristics of nonformal educational processes that contribute to educational inclusion. We carried out a qualitative analysis of various educational experiences in Latin American countries having alternatives to schooling and actions to develop students’ relevant skills. The results show that nonformal education opens up training possibilities, limited in school-based education by its tendency to reproduce social exclusion.

Palabras clave : Alternative education; nonformal education; school integration; social pedagogy; school segregation; educational systems..

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Español     · Español ( pdf )